Dnia 20 grudnia ub.r., po 36 latach wytężonej pracy, holownik Granit opuścił nabrzeże LOTOS Petrobalticu i udał się w swoją ostatnią podróż.
Granit został zbudowany w 1980 roku w Stoczni im. Adolfa Warskiego w Szczecinie dla ówczesnego WOPN „Petrobaltic”. Jest to statek typu ahts (anchor handling tug supply, co tłumaczy się na polski jako holownik zaopatrzeniowy).
Po likwidacji WOPN ahts Granit został przejęty przez polski Petrobaltic. Nowa firma walczyła o przetrwanie, a dochody uzyskiwane dzięki pracy Granita pozwalały jej funkcjonować w pierwszym trudnym okresie.
Statek został przekazany w zarząd holenderskiej spółce Telco Marine, a następnie World Marine Support. W imieniu Petrobalticu znajdowały one dla Granita zatrudnienie na wolnym rynku offshorowym Morza Północnego. Najczęściej były to krótkie czartery na wykonanie zleconej pracy: holowania platform i barek, zaopatrzenie platform i innych jednostek w morzu, obsługa kotwic platform i boi, asysta przy tankowcach, akcje ratownicze.
Granit sprawdzał się w tych zajęciach tak dobrze, że pracował na Morzu Północnym niemal nieprzerwanie do roku 2009. Wrócił na Bałtyk, gdy ilość pracy przy platformach Petrobalticu wymagała udziału obu bliźniaczych statków: Granita i Bazalta.
Granit przy platformach PG1 i Petrobaltic
Granit i Bazalt witają nowo zakupioną platformę GSF Monitor (LOTOS Petrobaltic)
Granit przy platformie LOTOS Petrobaltic
Pierwszymi kapitanami Granita byli Benedykt Wierzbicki i Witold Nawrocki. W ostatnich latach statkiem dowodzili kapitanowie Grzegorz Latkowski i Dariusz Pańczyniak, który odprowadził ahts Granit do portu Liepaja na Łotwie. Jednostka została przekazana do stoczni złomowej, w której będzie zutylizowana.
Dziękujemy za długie lata służby i bezpiecznego pływania. Wielkie podziękowania dla kapitanów i załogi dzielnego Granita.
Przy obsłudze morskich platform LOTOS Petrobalticu zastąpił Granita znacznie młodszy i nowocześniejszy statek Sylur.
Pożegnanie Granita